Privatlivspolitik

Sådan er dine personlige data beskyttet, når du bruger bibliotekets hjemmeside, Biblioteksbasen og låner materiale på biblioteket
Anonymitet og sikkerhed

Brugen af Gladsaxe Bibliotekernes hjemmeside er anonym. Vi registrerer kun personlige data ved brug af selvbetjeningsmulighederne i bibliotekssystemet: reserveringer, fornyelser og den lånerstatus, borgerne selv klikker ind på, samt ved besked via e-mail og sms. Biblioteket gemmer ikke oplysninger om tidligere lån. Oplysningerne slettes 30 dage efter at materialet er afleveret. Oplysninger om mellemværende slettes, når mellemværendet er afsluttet.

Bibliotekets lånerregister opdateres løbende med adresseændringer fra cpr-registret. Andre oplysninger i cpr-registret kender biblioteket ikke.

Kryptering

Biblioteket overholder Datatilsynets forskrifter og Lov om behandling af personoplysninger m.h.t. anvendelse af cpr-numre, pinkode og digital signatur. Kommunikationen mellem bruger og biblioteksystem er krypteret, og i overensstemmelse med gældende lovgivning anvendes en 128-bit-kryptering.

Webstatistik og brug af cookies

Biblioteket samler statistik i samarbejde med Danmarks BiblioteksIndex.

Brug og samtykke af cookies

Grundet Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr (BEK nr 1148 af 09/12/2011 ), og den tilhørende Vejledning om nye regler om lagring af cookies og lignende teknologier (VEJ nr 9018 af 08/12/2011 ) skal alle websteder indhente et informeret samtykke til brugen af cookies og oplyse, hvad disse cookies bruges til, hvilket er årsagen til, at vi tydeliggør vores brug af cookies. Biblioteket anvender tracking cookies, som brugerne af biblioteket giver informeret samtykke til gennem oplysningerne på denne webside.

Formål

Til brug for meningsfulde trafikrapporter om brugen af hjemmesiden med henblik på at forbedre brugervenligheden samt opgørelsen af bibliotekets hjemmesidenøgletal, som offentliggøres på Danmarks BiblioteksIndex og rapporteres til Danmarks Statistik benytter biblioteket tracking cookies fra Webtrends Inc. Du kan læse mere om tracking cookies fra Webtrends Inc. via linket EU Data Protection and Privacy Directives.

Cookiepolitik

Når du besøger bibliotekets hjemmeside, bliver der lagt en cookie i din browser. En cookie er en lille tekstfil, som mange hjemmesider benytter for at kunne genkende dig fra besøg til besøg. En cookie er en passiv fil og kan ikke sprede virus eller andre skadelige programmer. Hvis du vil vide mere om, hvad cookies er, hvordan du kan blokere for dem eller slette dem, anbefaler vi dig at besøge hjemmesiden minecookies.org

Behandling af data

Alle oplysninger der opsamles af Webtrends Inc.'s tracking cookies til brug for statistik eller viden om brugeradfærd på bibliotekets hjemmeside opsamles af KPI Index ApS. Dataene ejes af biblioteket, og dataene behandles fortroligt og videregives ikke til tredjepart. Der bliver ikke indsamlet nogle personidentificerbare informationer omkring din adfærd på bibliotekets hjemmeside.

Hvordan begrænser eller fjerner du cookies fra din enhed?

Du kan begrænse, blokere eller slette cookies, hvilket du kan gøre gennem dine browserindstillinger. Din browsers hjælpefunktion eller din mobiltelefonmanual kan fortælle dig, hvordan du gør dette. Alternativt kan du besøge aboutcookies.org (på engelsk), som indeholder omfattende retningslinjer om, hvordan du gør dette i en række forskellige browsere.

Oplysninger videregives ikke

Data om brugernes anvendelse af hjemmesiden videregives eller sælges ikke til tredjepart.

RFID

Biblioteket anvender RFID til mærkning af biblioteksmateriale. Dvs. at bøger mv. indeholder en chip med en antenne, som aflæses via radiobølger ved udlån, aflevering og ved adgangsdøre (sikkerhedsgates).

RFID-taggen i biblioteksmaterialet indeholder data til håndtering af udlån og aflevering. Materialet identificeres alene ved en materialekode (svarende til stregkoden i det tidligere system), og der er ikke oplysninger om titlen (ISBN-nummer e.l.). Det er alene biblioteket, der kan genkende materialekoden. RFID-taggen indeholder ingen form for oplysninger om låneren.

Ved udlån henholdsvis aflevering ændres en statuskode. Ved passage af sikkerhedsgates vil materiale med statuskode = udlånt ikke give anledning til alarm.

 

Links