Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Gebyrer og erstatninger

Icon Description

Gebyrregler

Der tilskrives gebyr for materialer, der ikke er afleveret rettidigt i forhold til afleveringsfristen. Børn betaler ikke gebyrer, kun erstatning.
Vær ekstra opmærksom på at få afleveret eller fornyet inden afleveringsfristen udløber. 

Gældende takster

Takster og gebyrer når du afleverer for sent

Når du
overskrider
lånetiden med

Voksne fra 18 år

Børn 0 - 17 år

1 - 7 dage20 kr.0 kr.
8 - 31 dage60 kr.0 kr.
Over 31 dage230 kr.
Plus erstatningsbeløb
0 kr.
Plus erstatningsbeløb

 

Hvis du fortsat ikke afleverer materialerne, overdrager vi sagen til Gladsaxe Kommunes opkrævning.

Erstatning

Hvis materialerne bliver ødelagt eller bliver væk, skal de erstattes.
Biblioteket påtager sig ikke ansvaret for skader, der er opstået på brugerens eget udstyr i forbindelse med benyttelsen af de materialer.
Når materialet er erstattet, kan beløbet ikke refunderes.

Om udlåns- og afleveringsdatoer

Her kan du læse hvordan afleveringsgebyrer beregnes og hvad du skal være opmærksom på.

På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Det er den sidste dag, du kan aflevere materialet - uden gebyr. 

Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, om du har registrerede lån af materialer under "Lån" og "Overskredne lån" under "Min konto" på bibliotekets hjemmeside, i app'en Biblioteket eller i "Status" på udlånsautomaterne på bibliotekerne.

Gebyr påløber fra dagen efter den dato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus.

Vær opmærksom på, at dine lån kan udløse flere gebyrer, hvis :

  • Materialerne har forskellige afleveringsdatoer
  • Materialerne ikke afleveres samlet, selv om de er lånt på samme dato.

Betaling

Betalingsmetode - Betal din kommune 

Du skal betale dine gebyrer og erstatninger via betalingsportalen 'Betal din kommune' eller med indbetalingskort. 

På bibliotekets hjemmeside og i app’en ’Biblioteket’ kan du finde en oversigt over dine mellemværender ved at logge ind på 'Min side'. 
 
Her finder du også et link til ’Betal din kommune', hvor du kan logge ind med MitID og betale både med kort og Mobilepay. 

Du vil modtage et indbetalingskort med betalingsoplysninger i din digitale postkasse i slutningen af måneden.  
 
Hvis du er fritaget for digital post, vil du modtage almindelig brevpost. 

Betalingsfrister 

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du få tilsendt et indbetalingskort i slutningen af måneden.  

Betalingsfristen er på 14 dage. Hvis der ikke betales rettidigt, vil du modtage en rykker. 
 
Mellemværender op til 500 kr. vil blive pålagt et rykkergebyr på 100 kr. og mellemværender, der overstiger 500 kr. vil blive pålagt et rykkergebyr på 250 kr. 
 
Hvis der fortsat ikke betales, vil gælden blive overdraget til inddrivelse i Gældsstyrelsen. 

Hvordan kan jeg betale en regning på Mit Betalingsoverblik, hvis jeg eller mit barn ikke har MitID? 
Hvis du eller dit barn ikke har MitID, kan du ikke bruge ’Betal din kommune’ i stedet skal du bruge det fremsendte indbetalingskort. 

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale? 
Efter at have gennemført en betaling på ’Betal din kommune’, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret på ’Min side’ på gladbib.dk. 
 
’Betal din kommune’ kan du med det samme se, når et mellemværende er blevet betalt. 

Print, scan og kopi

Icon Description

Når du skal printe eller kopiere på biblioteket, benytter du vores printløsning Princh. Via Princh betaler du elektronisk for dine print, og det er både muligt at printe fra bibliotekets computere, din egen bærbare computer, eller fra din smartphone eller tablet. 

Priser og betaling

Priser pr. udskrevet side:
A4 sort/hvid – 2 kr.*
A4 farve - 4 kr.*
A3 sort/hvid – 3 kr.*
A3 farve – 5 kr.*
*Derudover pålægges et gebyr på 1 kr. pr. printjob.  

Du kan betale med gængse betalingskort (dog kun med dankort, hvis du ønsker at betale ved skranken i filialerne). Det er også muligt at betale med kontant i den bemandede åbningstid. Vælg betalingsformen ’Bestil print’ og henvend dig til skranken for hjælp. 

Ved betaling med MobilePay koster det 1 kr. i transaktionsgebyr.

Vejledning til at printe

Print fra bibliotekets computere

  • Åbn det dokument, du vil printe.
  • Tryk Ctrl + P (Udskriv) og tryk Udskriv.
  • Lav evt. ændringer i udskriftindstillingerne i Princh (klik på ikonet under Andet).
  • Klik på ikonet til venstre for dit dokument for at se, hvordan printet ser ud.
  • Betal på pc'en med den ønskede betalingsform.
  • Printet udskrives.

Du kan se en engelsk videovejledning på Princh's hjemmeside

Print fra din egen bærbare computer

Bemærk: Du bør kun printe via din egen computer, når du er på biblioteket, for dit print bliver frigivet og udskrevet med det samme.

  • Åbn en browser og skriv web-adressen: print.princh.com 
  • Indtast Printer-ID – et sekscifret nummer, som du finder ved den printer, du ønsker at benytte. 
  • Klik på bjælken, hvor du kan vælge og uploade det dokument, du ønsker at printe
  • Lav evt. ændringer i udskriftindstillingerne (klik på ikonet under Andet).
  • Klik på ikonet til venstre for dit dokument for at se, hvordan printet ser ud.
  • Betal på computeren med den ønskede betalingsform.

Printet udskrives.

Du kan se en engelsk videovejledning på Princh's hjemmeside

Print fra smartphone og tablet

Bemærk: Du bør kun printe fra smartphone eller tablet, når du er på biblioteket, for dit print bliver frigivet og udskrevet med det samme.

Der er to muligheder:
•    Scan QR koden ved printeren og vælg det dokument, du vil udskrive
•    Lav evt. ændringer i ’Andet’. 
•    Klik på ’Vis dokument’ for at se, hvordan printet kommer til at se ud.
•    Betal med den ønskede betalingsform.
•    Printet udskrives.

Eller
•    Installér appen Princh, som du finder i App Store eller Google Play.
•    Åbn dokumentet, som du vil udskrive på din smartphone eller tablet og del det med Princh-appen.
•    Indtast Printer-ID – et sekscifret nummer, som du finder ved den printer, du ønsker at benytte, eller scan QR-koden på den fysiske printer.
•    Lav evt. ændringer i ’Andet’. Vær opmærksom på at du ikke kan udskrive A3 fra appen.
•    Klik på ’Vis dokument’ for at se, hvordan printet kommer til at se ud.
•    Betal med den ønskede betalingsform.
•    Printet udskrives.

Du kan se en engelsk videovejledning på Princh's hjemmeside

Brug kopimaskinerne

Det er muligt at bruge kopimaskinerne på bibliotekerne via betaling gennem Princh.

Scanning 

Du kan scanne dokumenter eller billeder ind på alle kommunens biblioteker.
Scannerne er gratis at benytte og har du problemer eller spørgsmål, er du velkommen til at spørge personalet.

På kopimaskinerne kan du scanne via Princh og sende til din mailadresse.

Hjælp!

Har du spørgsmål eller udfordringer med at printe, kopiere eller scanne, er du altid velkommen til at kontakte bibliotekets personale.

Print- og kopikonto

Fra 22. november 2021 er bibliotekerne overgået til det nye printsystem fra Princh, hvor du betaler direkte pr. print. Du skal derfor ikke længere bruge en print- og kopikonto som tidligere. Har du et indestående beløb på din print- og kopikonto, kan du henvende dig ved skranken i den bemandede åbningstid frem til 22. november 2024 for at få udbetalt beløbet. 

Internet i husene

Icon Description

Gratis trådløst internet på biblioteket

Du kan bruge den trådløse adgang til internettet på alle fem biblioteker. Navnet på netværket er GLADSAXE-BIB.

Du kan benytte alle bibliotekets digitale tilbud fra din pc, f.eks. alle de databaser og opslagsværker, der ellers kun er adgang til fra biblioteket. Der er også adgang til printfaciliteter igennem den trådløse forbindelse.

Opdatering af dine oplysninger - telefonnummer, adresse, mail og lign.

Icon Description

Hvis du flytter, får biblioteket automatisk besked om din nye adresse, når du har fået dit nye sundhedskort. Skifter du mobilnummer eller e-mailadresse, er det vigtigt, du opdaterer oplysningerne her på siden, så vi kan kontakte dig, fx. ifm. reserveret materiale eller andet. 

Du kan selv rette oplysningerne på din side, når du er logget ind. 

Glemt pinkode

Icon Description

Når du er over 18 år, kan du ændre din pinkode ved at logge ind med dit MitId, i stedet for dine loginoplysninger (cpr. + pinkode). Herefter kan du ændre din pinkode under din brugerprofil. 

Du kan også få hjælp af personalet på dit bibliotek. Husk at medbringe dit sundhedskort. 

Er du under 18 år, skal du møde personligt op på biblioteket med sundhedskort eller andet ID for at få ændret en glemt pinkode.

Har du tastet forkert pinkode

Icon Description

Dit login blokeres i 20 minutter, hvis du taster forkert pinkode 3 gange på: 

  • gladbib.dk
  • Appen Biblioteket
  • Vores selvbetjeningsautomater
  • Bibliotek.dk
  • Andre steder, hvor du bruger dit bibliotekslogin (fx. eReolen og lignende digitale tjenester)

Du kan stadig logge ind med MitID.

Overskredet afleveringsfrist

Icon Description

Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr. Du kan aflevere på alle biblioteker i Gladsaxe Kommune, uanset hvor materialet er lånt.

Se oversigten over takster for for sen aflevering

Servicemeddelelser ved reservering og aflevering

Icon Description

Du kan få servicemeddelelser fra biblioteket på forskellige måder.

Under din brugerprofil skal du indtaste det mobiltelefonnummer og/eller den e-mailadresse, du ønsker at modtage servicemeddelelser på. Du kan også vælge at modtage servicemeddelelser i appen Biblioteket 

Vi udsender følgende servicemeddelelser:

  • Når vi har fundet materialet frem til dig, og det er klar til afhentning: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
  • Når der er tre dage tilbage til at hente dit materiale på reserveringshylden: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
  • Når der er tre dage til du skal aflevere dit materiale på biblioteket: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
  • Hjemkaldelse af materialer efter 30 dages overskridelse af afleveringsfristen: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen

Hvis ikke du er registreret med mobilnummer og/eller mailadresse, modtager du kun følgende servicemeddelelser via posten:

  • Når vi har fundet materialet frem til dig, og det er klar til afhentning
  • Hjemkaldelse af materialer efter 30 dages overskridelse af afleveringsfristen

Lånetid på bøger og andre materialer

Icon Description

Du kan normalt beholde det, du har lånt i 30 dage, men nogle af de meget populære materialer skal du aflevere allerede efter 7 eller 14 dage. Du kan se på udlånskvitteringen, og i din lånerstatus på hjemmesiden eller i appen 'Biblioteket', hvornår du skal aflevere dine materialer.

Reservering af bøger og andre materialer

Icon Description

Du kan reservere materiale, når du er logget ind på hjemmesiden, på app'en Biblioteket eller ved at kontakte personalet i den betjente åbningstid. Du kan også selv bestille bøger og andet på bibliotek.dk, der er en fællesbase for alle danske biblioteker. 

Selvbetjent åbningstid på bibliotekerne

Icon Description

Alle Gladsaxe Bibliotekerne har perioder med selvbetjent åbningstid alle ugens dage.

Se de enkelte bibliotekers selvbetjente åbningstider her.

I den selvbetjente åbningstid kan du selv låne og aflevere materialer, bruge computere, læse bøger, aviser og tidsskrifter osv. Personalet er ikke tilgængelige for spørgsmål, hjælp eller vejledning.

Forny materialer

Icon Description

Hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner, kan du forlænge lånetiden. Det kan du gøre her på hjemmesiden og i app'en Biblioteket.

Vær opmærksom på, at du først kan forny dine lån 10 dage før afleveringsfristen og højst 8 gange i løbet af udlånsperioden. 

Det gælder både for almindelige lån og for fjernlån, men vær opmærksom på, at fornyelse af fjernlån kan afvises af biblioteket, hvor materialet er lånt.

Sørg derfor for at tjekke, at det lånte materiale er blevet fornyet i løbet af et par dage.

Du kan også forny hos personalet på biblioteket eller på telefon 39576300.

Reserveringer på pause

Icon Description

Du kan sætte dine reserveringer på pause, mens du holder ferie

Husk at sætte dine reserveringer på pause, inden du holder ferie. Så sikrer du, at de ikke bliver aktiveret i den periode, du er på ferie. 

Sådan gør du:

Du kan selv sætte reserveringer på pause via hjemmesiden.

Log ind her på hjemmesiden med dit cpr.nummer/lånernummer og din pinkode

  • Klik på "Min konto"
  • Klik på "Redigér brugerprofil"
  • Klik på "Mine Reserveringer"
  • Under "Reserveringer på Pause": Udfyld start- og slutdato for din ferie  
  • Klik "Gem"

Bemærk: Vi kan desværre ikke sætte reserveringer i bero på materialer, der er bestilt fra biblioteker uden for Gladsaxe Kommune også kaldet fjernlån. 

Udelukkelse og bortvisning

Icon Description

Biblioteket er for alle.
Du skal derfor respektere god ro og orden og følge anvisninger fra personalet. I modsat fald kan du bortvises og udelukkes fra brug i en periode.

Det er for eksempel ikke tilladt at færdes synligt beruset på biblioteket eller genere andre besøgende, drive handel, opsætte plakater, uddele brochurer, løbesedler eller lignende uden forudgående tilladelse.

Du kan også blive udelukket fra at låne materialer, hvis lånte materialer gentagne gange ikke bliver afleveret, afleveres i beskadiget stand, eller hvis du skylder 200 kr. eller mere i gebyrer. Bliver du udelukket fra at låne materialer, vil du få skriftlig besked med syv dages varsel, og eventuelle beløb, du skylder, kan overgå til inkasso, jvf. Lov om biblioteksvirksomhed, §§ 32 og 33.