(Gen)indmeldelse af lånere under 18 år

Fra 8. september 2021 skal alle nye indmeldelser af børn og unge under 18 år foregå digitalt – samtidig skal forældre til alle allerede indmeldte børn og unge under 18 år genindmelde deres børn digitalt.

Gladsaxe Bibliotekerne ønsker at sikre forældres eller anden værges viden og samtykke, når deres børn under 18 år bliver indmeldt som lånere ved Gladsaxe Bibliotekerne.  
Den nuværende praksis med underforstået eller mundtligt tilsagn om indmeldelse af lånere under 18 år ophører 7. september 2021.   

Vi står klar til at hjælpe med den digitale formular i alle biblioteker.  

Digital formular sikrer forældres tilsagn 

At være låner ved Gladsaxe Bibliotekerne er som udgangspunkt gratis for alle borgere, dog opkræves gebyrer ved for sent afleverede materialer samt erstatning for bortkomne eller ødelagte materialer. Dette mulige økonomiske mellemværende mellem et barn under 18 år og bibliotekerne er en sag for barnets forældre/værge.    
Af hensyn til beskyttelse af personfølsomme oplysninger har bibliotekerne valgt at dokumentere forældres/værges tilsagn om indmeldelse af deres barn under 18 år i en sikret digital formular med direkte sammenhæng til Gladsaxe Kommunes dokumentationssystem.    

Alle skal indmeldes digitalt - også allerede indmeldte børn

Alle nye indmeldelser af børn under 18 år skal, skal fra 8. september 2021, foregå digitalt via bibliotekets hjemmeside.   
Samtidig beder vi forældre til allerede indmeldte børn under 18 år om at indsende formularen med samtykket.   

Indkøringsperiode frem til udgangen af oktober

Frem til udgangen af oktober 2021 kører vi denne kampagne for indmeldelse og genindmeldelse med digitalt samtykke. Derefter vil alle børn og unge, hvor forældre/værge ikke har genindmeldt barnet, blive blokeret for lån af fysiske bøger og andre materialer.  

Gladsaxe Bibliotekerne beklager de gener, denne nye sikrede praksis skaber for alle allerede tilmeldte børn under 18 år og deres forældre/værge. Vi er klar over, at det er besværligt for jer, og vi håber på jeres forståelse for, at vi ændrer praksis for netop at undgå misforståelser om gebyrer og lignende samt for at sikre jeres rettigheder som forældre/værge.    
Vi tilbyder vejledning i den nye indmeldelsespraksis i alle kommunens biblioteker. 

Har du spørgsmål?

Har I spørgsmål eller kommentarer til os, så skriv eller ring gerne til afdelingsleder ved Børn og Musik på Gladsaxe Hovedbibliotek, Rikke Lene Larsen, mail; riklar@gladsaxe.dk / tlf; 27453709.   

Sådan gør du: 

Åbn linket til digital indmeldelse af børn under 18 på bibliotekets hjemmeside.  

Vær opmærksom på, at du skal bekræfte og underskrive indmeldelsen med NemID, så hav NemID nøglekort eller NemID nøgleapp parat.  

Følg guidens 4 trin til indmeldelse, og kontroller til sidst de indtastede oplysninger om barnet, før du afslutter proceduren med underskrift og accept ved hjælp af NemID. En kopi af indmeldelsen bliver nu sendt til din e-Boks, ligesom indmeldelsen gemmes digitalt i kommunens dokumentationssystem.  
Efter senest tre hverdage modtager du endnu en mail fra os, og indmeldelsen er gyldig.