Fake news og forvirring
Læringsmål
Vi sætter fokus på opdigtede historier, falske nyheder, holdninger og
fakta i strømmen af feeds, der møder de unge på nettet.
Målet er, at gøre eleverne opmærksomme på omfanget af opdigtede
historier og fake news, og at introducere dem for forskellige
analyseværktøjer, så de får en kritisk og analyserende tilgang til det.
Indhold
Hvordan krydstjekker man fakta? Hvad er omvendt billedsøgning og hvordan kan det bruges til at vurdere om en nyhed er troværdig? Med afsæt i vores oplæg skal eleverne aktivt tage stilling til konkrete historier og billeder, og få indblik i, at falske information og nyheder kan florere mange forskellige steder – alt fra websites til indhold på de sociale medier, der er gået viralt.
Tilmeldte lærere modtager materiale og praktiske anvisninger, som klæder eleverne på til besøget.
Tid
Hele skoleåret
Varighed
2 lektioner. (For eksempel fra 10-11.30 eller 13-14.30)
Sted
Gladsaxe Hovedbibliotek