Årets bedste musik 2022
Andreas Odbjerg: Hjem fra Fabrikken
Forrygende debutalbum med velproduceret og iørefaldende popmusik. Albummet bugner af musikalsk overskud og cementerer hans plads i toppen af den danske musikscene. Det er sangskrivning af høj klasse – og han leverer hverdagsrealisme og folkelighed i en lækker poppet indpakning.
Rosalia: Motomami
Catalanske Rosalía er på få år gået fra folkloristisk flamencosanger til fuldbåren superstjerne. Her er hun tilbage med sit tredje album hvor hun tager lyden af latin til det næste niveau. Hun har en musikalsk legesyghed og arbejder med en masse genreeksperimenter i musikken som hun får sat sammen til et rendyrket flamenco-popudtryk med både indslag af reggaeton autotune og det hele. Hun formår dog at binde det hele sammen og give albummet en fængslende helhed.
Father John Misty: Chloe and the Next 20th Century
Josh Tillman er her tilbage med sit 5. album, og denne gang udskifter han sin vante folkrock med traditionel pop og jazzballader a la 20’erne og 30’erne. Det lykkedes han rigtig flot med, det er uden tvivl hans mest radikale stilskift under Father John Misty-pseudonymet – men det er 100% gennemført og han giver den hele armen som forførende crooner.
Big Thief: Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Indierock bandet fra Brooklyn har begået endnu et mesterværk på 20 numre, hvor musikken er vanvittig enkel og utrolig kompleks på samme tid. Det er en smeltedigel af forskellige genrer hvor de jonglerer med bluegrass, countryrock, jangle pop, jødeharpe, trommemaskine og en form for triphop uden kombineret med medlemmernes fantastisk sammenspil og Adrienne Lenkers uovertrufne sangskrivningskunst.
Beach House: Once, twice, melody
Den amerikanske drømmepopduo Beach House har her udgivet deres 8. studiealbum som er deres længste og mest ambitiøse til dato. Deres musik er som altid utrolig intenst, intimt og dragende men denne gang har de udvide deres udtryk hvor særligt brugen af livetrommer og strygerensemble der stilsikre dreampop ekstra nøk opad.